Logická struktura repository procesního modelu
- Správně navržená struktura repository procesního modelu představuje podmínku pro vytvoření konzistentního pohledu na business procesy a jejich bezprostřední okolí.
- Počáteční nastavení také ovlivňuje analytický potenciál při vytěžování obsahu repository, přehlednost a udržitelnost procesního modelu.
- Na obrázku je znázorněna vytvořená struktura procesního modelu, přičemž první čtyři vrstvy procesního modelu lze považovat za obligatorní, ostatní vrstvy mohou být předmětem pozdějšího rozvoje procesního modelu.
- Každou vrstvu charakterizuje specifická ikona, kterou přiřadí aplikace automaticky v závislosti na výběru typu modelu (pohledu na organizaci, realitu která je popisována). Vrstvy také představují pomyslné „zásobníky“ objektů modelování.
- Názvy jednotlivých vrstev procesního modelu jsou složeny následovně: [Dvoumístný identifikátor][tečka][mezera][název vrstvy].
- Dvoumístný číselný identifikátor umožňuje správné řazení vrstev procesního modelu v průzkumníku procesů a má vzhledem ke struktuře procesního modelu jen estetický význam (pokud by nebyl součásti názvu, pak by se jednotlivé vrstvy řadily automaticky, a to vzestupně dle abecedy, což je v tomto případě nežádoucí).
- Nejvhodnější strukturu a míru detailu rozpracování procesů obvykle navrhujeme v rámci metodického vedení procesních modelářů v organizaci.
- Optimální struktura a hloubka zpracování procesních modelů není něco volitelného. Podcenění vede k metodické nedostatečnosti výsledného procesního modelu, případně nekonzistentním výsledkům při následném vytěžování repository.
V následujících bodech je uvedena stručná charakteristika jednotlivých vrstev procesního modelu, přičemž vrstvy 00. až 04. by měly být vždy součástí procesního modelu, ostatní vrstvy lze rozpracovat v rámci dalšího rozvoje a přirozené potřeby na precizaci obsahu procesního modelu:
- 00. Strategická řízení – obsahuje všechny informace související se strategickým kontextem procesů zachycených v modelech strategických map, které lze dále hierarchizovat do struktur strategických cílů či dílčích cílů.
- 01. Vrcholová procesní mapa – integruje veškeré dění v oblasti systému procesů. Obsahuje definice struktur makroprocesů, procesů, subprocesů, globálních atributů a diagramů procesů. Vstupním bodem do systému procesů organizace je právě vrcholová procesní mapa, která poskytuje agregovaný pohled na základní strukturu, procesy jsou řazeny do hodnototvorného řetězce (klíčové) a dále jsou zde obvykle zachyceny v samostatné vrstvě podpůrné procesy.
- 02. Organizační struktura – popisuje infrastrukturu lidských zdrojů v podobě organizačních jednotek, pracovních míst, pracovníků a procesních rolí spolu s klíčovými odpovědnostmi. K organizačním modelům lze vytvářet další doplňující pohledy s požadavky na specifické znalosti a dovednosti, které procesy generují.
- 03. Informační systémy – zachycuje informační systémy v perimetru procesů.
- 04. Informace a regulátory procesů – vrstva sloužící jako zásobník regulatorních požadavků ovlivňujících workflow procesů a zásobník klíčových informací, které si procesy vyměňují. Do této vrstvy mohou být také přidávány agregáty informací (například osobní složka zaměstnance obsahuje celou řadu dokumentů, jejichž přílišná detailizace vede k určitému „zahlcení“ procesního řetězce).
- 05. Podpůrné infrastruktury – agreguje pohledy na podpůrné infrastruktury procesů v podobě zařízení řazených do lokalit. Takto identifikované prvky infrastruktury lze přiřazovat k jednotlivým aktivitám procesů.
- 06. Udržitelnost businessu – definuje environmentální, sociální a ekonomické dopady na vybrané prvky organizace. Ošetření dopadů má vliv na dlouhodobou udržitelnost procesů organizace.
- 07. Znalosti – spojuje informace podle druhů do kategorií znalostí a výsledný model tak zobrazuje vzájemné vazby mezi znalostmi, schopnostmi a kompetencemi, které jsou navázány v kompetenčních modelech a strukturách informací.
- 08. Produkty a služby – popisuje strukturu produktů, které jsou generovány jednotlivými business procesy a vizualizovat jejich vzájemné vazby.
- 09. Podniková architektura - popisuje abstraktní pohled vzájemných vztahů mezi jednotlivými dílčími částmi systému organizace (architektura -> systém procesů, systém řízení, informační systémy, informace, infrastruktury a v neposlední řadě také kontext strategických cílů) .
- 10. Metriky výkonnosti procesů – metriky procesů by měly být primárně přiřazovány v diagramech alokace procesu – SIPOC. Tak jak jsou procesy ve vzájemných interakcích, pak obdobné vztahy mohou panovat mezi jejich metrikami výkonnosti. Vrstva tyto vztahy popisuje a umožňuje vytvářet hierarchické struktury. Alternativně lze tuto vrstvu využít pro potřeby operativního řízení. V takovém případě vrstva obsahuje modely cílů. Při dekompozici cílů lze postupovat analogicky.
- 11. Řízení rizik procesů – poskytuje agregovaný pohled na identifikovaná rizika a opatření vedoucí k jejich eliminaci.
- 12. Inovace a zlepšování business procesů - vrstva má široké možnosti využití, umožňuje provázat identifikovaná slabá místa procesů a reagovat na ně interními projekty zlepšení, provazovat projekty zlepšení s inovacemi a vytvářet hierarchické struktury projektů zlepšení, případně zachytit kontextové vazby mezi strategickými cíli a projekty zlepšení.
- 13. Myšlenkové mapy - metoda modelování ARPO byla ve verzi 4.4 rozšířena o další možnosti modelování. Vrstvu považujeme za doplňkovou a může být využívána například pro metodické vedení projektů implementace BPM viz 00. Ukázkový projekt - SW ARPO verze 4.4 -> 00. Notace modelování ARPO -> 00.02 Metodika tvorby procesního modelu.