Klasifikace business procesů
Existuje řada klasifikací business procesů a dlužno podotknout, že kreativita konzultantů je v tomto směru nezměrná. V následujících bodech je uvedeno několik příkladů:
- Klíčové, podpůrné, vedlejší a existenční,
- Vnitropodnikové a procesy jdoucí za hranici firmy,
- Jednoduché, středně složité a složité,
- Procesy zralé, méně zralé a nezralé,
- Procesy opakované a jednorázové,
- Řídící, přípravy zdrojů, realizace produktu, procesy dalšího rozvoje – měření, analyzování a zlepšování,
- Transakční, vývojové, podpůrné, řídící a mezipodnikové,
- Hlavní, řídící a podpůrné.
Šmída označuje dělení na hlavní, řídící a podpůrné za nejobvyklejší způsob klasifikace procesů (Šmída, 2007). Toto dělení je podle jeho názoru přehledné, jednoduché, poskytuje důležité informace o procesu a napovídá, jak by měl být řízen, ukazuje na význam jednotlivých procesů, čímž napomáhá stanovit priority pro jejich „reengineering“.
Oproti tomu Řepa (Řepa, 2012) ke klasifikaci procesů uvádí: „Jedinou všeobecně a bez výjimky platnou klasifikací je ta, jež vychází z jejich přirozeného původu a respektuje jejich přirozené vztahy, pocházející ze základního smyslu organizace: procesy klíčové a procesy podpůrné. Všechny ostatní klasifikace lze bez výjimky označit za ne všeobecně platné, subjektivní, specifické, relativní, některé z nich pak za všeobecně (tj. absolutně) nesmyslné…“.
Hlavní procesy jsou procesy, které se přímo podílejí na plnění poslání organizace. Řídící procesy pak mají tvořit jednoduchý jednotný systém řízení a konečně podpůrné procesy poskytují podpůrné služby klíčovým procesům. V případě potřeby je možné tyto procesy zajišťovat formou outsourcingu (tedy za předpokladu, že jsou konkurenčně slabé). Základní charakteristika hlavních, řídících a podpůrných procesů je uvedena v následující tabulce (Šmída, 2007):
Typ procesu |
Způsob, jakým má být řízen |
Charakteristika procesu |
|||
Přidává hodnotu? |
Probíhá napříč organizací? |
Má externí zákazníky? |
Generuje tržby (zisk)? |
||
Hlavní |
Výkonově |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
Řídící |
Nákladově |
NE |
ANO |
NE |
NE |
Podpůrný |
Výkonově, možnost outsourcingu |
ANO |
NE |
NE |
NE |
V kontextu výše uvedené klasifikace procesů Řepa praví (Řepa, 2012): „V tomto rozdělení je vidět nepochopení základní změny v pojetí řízení organizace, k níž dochází příchodem procesního řízení. V procesně řízené organizaci totiž neexistují procesy, které by nebyly označitelné za řídicí, neboť podstatou a smyslem každého procesu je řízení. Tato klasifikace je zřetelným pozůstatkem tradičního pojetí řízení organizace, kdy odpovědnost za vykonávané činnosti má jakoby někdo jiný, než kdo je vykonává (vedoucí versus vedený)“.